Yaşam

Geçmişten Günümüze Tablolarda Kullanılan Renklerin Tarihçesi!

Renkler, tarih boyunca hem sanatın hem de insanlığın değerli bir modülü olmuştur. Resimlerde ve çevremizde gördüğümüz bu renkler duygu ve algılarımızı şekillendirir ve dünyamızı anlamamızı ve daha doğru konuşmamızı sağlayan temel araçlardır. Gelin bugün renklerin tarihini birlikte inceleyelim.

Kaynak:https://www.artsy.net/article/the-art…

İlk boya pigmentleri 40.000 yıl önce toprak, hayvansal yağ, yanmış kömür ve tebeşir kombinasyonu ile icat edildi.

İlk paletler kırmızı, sarı, kahverengi, siyah ve beyaz olmak üzere beş temel renkten oluşuyordu ve bu renkler teknolojinin ve insanlığın gelişmesiyle zaman içinde artarak devam etti. Günümüzde sayılamayacak kadar çok farklı ton ve renk var.

1. Yüzyıllar önce mağara fotoğrafçılığında kullanılan kırmızı pigmentler, halen kullanılan en eski renklerden biridir.

Bu kırmızı pigmentler, mineralce zengin kırmızı topraklardan elde edilmiştir. Yüzyıllar sonra, 16. ve 17. yüzyılların en tanınmış kırmızı pigmentleri, Meksika’daki dikenli armut kaktüslerinde bulunan bir böcek olan cochinil’den elde edildi.

Victoria Finlay’in Art’s A History of Brilliant Color adlı eserinde tanımladığı gibi, bu beyaz böcekler o kadar güçlü bir kırmızı boya ürettiler ki, sanatçılar onu ele geçirmek için mücadele ediyorlardı.

Böylece bu kırmızı pigment, ‘Yeni Dünya’dan (Amerika) (altın ve gümüşten sonra) en büyük 3. ithalat oldu. Ayrıca kırmızı pigment için toksik olmayan bir kaynak olan kokineal böceği, günümüzde hala ruj ve allıklarda kullanılmaktadır.

2. Orta Çağ’dan beri Meryem Ana resimleri mavi renkte tasvir edilmiştir.

Meryem Ana resimlerinde çok yoğun mavi tonları kullanılmıştır. Başlangıçta bunun sembolik bir nedenden dolayı olduğu düşünülüyordu ancak asıl sebep mavi pigmentlerin oldukça pahalı olmasıydı.

Mavi boya, lapus luzili adlı bir madenden elde edildi.

Yüzyıllardır mavi rengini elde etmek için kullanılan bu değerli metal, Afganistan’da sadece belirli bir dağlık bölgede bulundu. Bu yüzden mavi boyanın fiyatı çok değerliydi.

3. Sarı, tanınan bir seçenek değildi.

Tarih boyunca sarıyı kullanan çok az sanatçı vardır. Joseph Mallord William Turner ve Vincent van Goghi en büyük istisnalardır. Turner rengi o kadar çok sevmişti ki, dönemin eleştirmenleri İngiliz sanatçıyı ‘sarılıkla mücadele ediyor’ diye alaycı bir dille eleştirerek, sanatçının görme engelli olabileceğini öne sürdüler.

Daha da ilginci bu boya mango ile beslenen ineklerin idrarından elde ediliyordu.

Daha sonra bunun hayvanlara zulüm olduğuna karar verildi ve bu yöntem yasaklandı.

4. Yeşil rengi doğayı ve sağlığı çağrıştırsa da tarih boyunca kullanılan en zehirli pigmentlerden biriydi.

1775 yılında İsveçli kimyager Carl Wilhelm Scheele, zehirli kimyasal arsenik kullanarak parlak yeşil bir pigment olan Scheele Green’i icat etti. Bu pigment, 19. yüzyılda Monet, Cézanne ve Renoir gibi sanatçıların canlı ve zümrüt görünümler yaratmasını sağladı. Bununla birlikte, hala oldukça toksik olan pigment, sonunda 1960’larda yasaklandı.

5. Mor, nadir bulunması ve üretiminin zor olması nedeniyle tarih boyunca zenginlik ve asalet ile ilişkilendirilmiştir.

Mor rengi oldukça sık kullanan Claude Monet bir keresinde ‘Atmosferin gerçek rengini sonunda keşfettim’ demişti, ‘Mor! Temiz hava mor!’ dedi. Bu pigmenti elde etmek çok zor olduğu için sadece soylu soylardan gelen çok varlıklı aileler kullanabiliyordu.

Ayrıca, bir domuzun mesanesinde boya taşımaktan bıkan John Goffe Rand adlı Amerikalı bir portre ressamı, 1841’de tenekeden yapılmış boya tüpleri icat etti.

Böylece zanaatkarlar mor rengi elde etmek için mavi ve kırmızıyı ayrı ayrı taşımak zorunda kalmadılar ve mor rengin popülaritesi oldukça arttı.

6. Eski zanaatkarların fotoğraflarında bulunan en koyu pigmentler “kemik karası” denen bir renkti.

Bu pigmentleri elde etmek için hayvan kemiklerinin havasız bir kapsül içinde yakılması gerekiyordu. 50’li ve 60’lı yıllarda Amerikalı sanatçılar siyaha dönerken, Empresyonistler siyah boyadan kaçındılar.

Frank Stella, Richard Serra ve Name Reinhardt gibi sanatçılar birçok siyah tablo yarattılar.

1967’de Reinhardt’a neden bu kadar çok siyah kullandığı sorulduğunda, Japon sanatçı Katsushika Hokusai’den alıntı yaptı: “Eski bir siyah ve taze bir siyah var. Parlak siyah ve donuk siyah, güneş ışığında siyah ve gölgede siyah.” dedi.

7. Yıllar boyunca yasaklanan tüm pigmentler ve renkler arasında kurşun beyazı muhtemelen zanaatkarların en çok özlediği renktir.

Kurşun beyazı, diğer beyaz tonlarından daha fazla ışık yansıtıyordu. Ancak bu pigmentin üretimi hiç de pratik değildi. 17. yüzyılda Hollanda’da bu pigmenti üretmek için kullanılan yöntem, kurşun ve sirke üzerine inek ve at gübresi katmanları eklemeyi içeriyordu ve bu pigment oldukça zehirliydi. 1978’de Amerika Birleşik Devletleri kurşun beyazı üretimini yasakladı.

Ne düşünüyorsun?

Resimlerde daha çok görmeyi umduğunuz bir renk var mı?

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu